Metroul Bucurestean Wiki
Advertisement

Trenurile Bombardier Movia 346, de tipuri BM2 sau BM21, sunt garnituri de generatie noua. Acestea au fost achizitionate ca parte a unui program derulat intre anii 1999 și 2008 ce presupunea modernizarea materialului rulant al metroului bucurestean. Motivul invocat a fost ca o mare parte din parcul existent, format in totalitate din trenuri Astra IVA produse la Arad, avea o vechime medie de 15 de ani.

Noile trenuri au fost produse de compania Canadiană Bombardier Transportation. Acest lucru reprezenta prima data cand in Bucuresti aveau sa circule trenuri de metrou produse de o companie straina. Garniturile au fost asamblate in mare parte la uzinele Electroputere Craiova. In total exista 44 de trenuri Bombardier in inventarul Metrorex.

Trenurle Bombardier au fost realizate dupa ultimele standarde tehnice la nivel mondial ale vremii:

  • Tractiune in curent alternativ
  • Franare recuperativa
  • Ventilatie fortata in saloanele de calatori
  • Aer conditionat in cabinele de conducere
  • Intercomunicatie intre vagoane
  • Sistem de comunicare mecanic - calatori, dar si intre operator si calatori
  • Sistem de deschidere locala a usilor de acces in saloane

Istoric[]

Achizitionarea si livrarea trenurilor[]

Incepand din anul 1999 s-a demarat procedura de achizitie a noilor trenuri Bombardier. Pana in 2008 s-au dat trei comenzi diferite:

  1. Prima comanda a fost de 18 garnituri, care aveau sa fie folosite pentru exploatarea magistralei 2, care dispunea de o infrastructura mai buna. Primele trenuri au fost aduse incepand cu anul 2003 si au primit numere de parc incepand de la 001 la 018. In premiera pentru metroul bucurestean, trenurile au primit si nume, in acest caz ele fiind denumite dupa flori.
  2. A doua comanda de garnituri Bombardier a fost destinata exploatarii magistralelor 1 si 3. Aceasta a presupus un numar de 20 de trenuri. Acestea au primit nume de capitale ale Uniunii Europene (excepand trenul 1101-2101, numit Europa) si au numere de parc incepand cu 101 la 120.
  3. A treia comanda a fost de 6 trenuri si a venit ca un supliment al celei de-a doua. Astfel, acestea continua atat numele de capitale ale UE, dar si numerotarea (de la 121 la 126). Ultimul tren, 1126-2126 Sofia, a fost livrat in iunie 2008.

Din cauza aparitiei trenurilor Bombardier, 100 de rame Astra IVA au fost casate initial ca sa le faca loc in depouri. Ulterior, alte 59 de rame au suferit aceasi soarta.

Repartizarea trenurilor[]

1103-2103 Stockholm la Titan

Initial, trenurile Bombardier Movia 346 au deservit exclusiv magistrala 2, care avea cea mai buna infrastructura la momentul achizitionarii trenurilor. Acestea au inlocuit gradual ramele Astra IVA de pe acea linie, pana cand in 2006 M2 era deservia complet de trenuri Movia.

In paralel, a doua comanda avea scopul introducerii acestor trenuri si pe magistralele 1 si 3, inlocuind ramele IVA. Pana in 2008, si linia 1 avea exclusiv in exploatare TEM-uri Bombardier, cu exceptia unui tren Astra care circula in timpul saptamanii, la orele de varf, pe pendula Dristor 2 - Crangasi. Pe M3 totusi, inca circula un numar considerabil de garnituri Astra IVA, doar doua trenuri Bombardier fiind active pe aceasta linie in timpul saptamanii.

Odata cu livrarea tuturor celor 44 de trenuri Bombardier, cele de tip BM2 circulau pe M2, alaturi de cateva BM21 (1106-2106 Paris, 1107-2107 Roma, 1114-2114 Budapesta si 1116-2116 Varsovia). Restul de trenuri BM21 circulau pe M1 si M3. De la o vreme, in weekend-uri 4 TEM-uri BM2 erau mutate pe liniile 1 si 3 pentru a reduce numarul de rame Astra de pe acele magistrale. Astfel, pe M2 si M1 (cu exceptia trenului mentionat) ciculau exclusiv Bombardiere, iar pe M3 erau active 2 trenuri in timpul saptamanii si 8 in weekend.

1123-2123 Talin la Piata Sudului

Situatia s-a schimbat odata cu aparitia noilor CAF BM3. Acestea au inlocuit gradual Bombardierele de pe M2, care au fost aduse pe M1 si M3. Astfel, s-a reusit inlocuirea totala a ramelor Astra IVA de pe aceste linii. Totusi, dupa livrarea integrala a trenurilor spaniole, doua TEM-uri Bombardier de tip BM21 (1122-2122 Nicosia si 1123-2123 Talin) au ramas pe magistrala 2. In februarie 2020, cele doua au fost mutate pe M1/M3. La schimbul lor, ramele 1115-2115 Praga, 1116-2116 Varsovia si 1120-2120 Bratislava au ajuns pe M2. Motivul pentru care in prezent circula trei trenuri Bombardier pe acea linie si nu doua (cum este normal) ar fi faptul ca de mai bine de un an trenul CAF 1322-2322 Nera este intr-un zid al depoului Berceni, in urma unei erori de soft al acestuia in timp ce era garat.

Serii[]

Trenurile Bombardier sunt impartite in doua serii, BM2 si BM21 (abrevieri de la Bucharest Metro 2, respectiv 21).

Trenurile BM2[]

Trenurile ce poarta nume de flori, cu numerele de parc de la 001 la 018, din prima comandă a Metrorex sunt cunoscute ca BM2. Aceste trenuri sunt utilizate in prezent pe M1 si M3, insa pana in jurul anului 2014 au fost folosite exclusiv de M2.

Trenurile BM21[]

Trenul 1113-2113 Copenhaga

Trenurile de tip BM21 sunt cele ce poarta nume de capitale ale statelor Uniunii Europere, cu numere de parc de la 101 la 126. Acestea fac parte din ultimele doua comezi ale Metrorex de trenuri Bombardier. Trenurile din seria BM21 sunt utilizate in marea lor majoritate pe M1 si M3. Totusi, 2-3 garnituri inca circula pe M2.

Cel mai mare factor diferentiator dintre trenurile de tip BM21 si BM2, in favoarea celor dintai o face aparitia panourilor LED din interiorul garniturilor. Acestea se afla la fiecare capat al fiecarui vagon si indica urmatoarea statie, legaturile acesteia cu liniile de STB omoloage, dar si directia in care se indreapta trenul.

O alta diferenta intre trnurile BM2 si BM21 este faptul ca trenurile BM21 au un rand aditional de bare in vecinatatea usilor.

Diferente fata de trenurile Astra IVA[]

Trenurile Bombardier Movia 346 sunt superioare din punct de vedere tehnologic fata de ramele de metrou Astra IVA de generatie veche. Garniturile de tip BM2 si BM21 prezinta urmatoarele avantaje:

  • Fiabilitatea sporita
  • Realizarea de economii in consumul energetic de pana la 25%
  • Costuri reduse de intreţinere
  • Cresterea siguranţei si confortului celor 1200 de calatori ai unui tren
  • Cele 6 vagoane comunica intre ele prin coridoare de intercomunicatie
  • Sistemele de asigurare a usilor de acces dotate cu senzori detectori de obstacol; astfel, daca un calator ramane blocat intre usi, acestea se vor deschide
  • Interiorul vagoanelor prezinta panouri LED de afisaj al urmatoarelor statii (doar trenurile de tip BM21, comparate cu orice rama in afara de REM 033)
  • Trenul poate fi condus de un singur mecanic
  • Sisteme de protectie de ultima generatie (ATP) si conducere automata (ATO)
  • Compartimentul pasagerilor poseda ventilatie fortata
  • Nivelul de zgomot este mult redus fata de nivelul de zgomot al trenului IVA

Diferenta numerelor de parc[]

In plus, prin intercomunicatia dintre vagoane a trenurilor Bombardier se realizeaza echivalenta dintre rama si tren. Pentru trenurile Astra IVA, o rama, cu un numar de parc, avea doua vagoane, fara culoar de intercomunicatie intre ele. Astfel, trei rame sunt legate pentru a forma un tren de 6 vagoane (ex. TEM-ul 117-033-039), acesta avand "trei numere de parc". In plus, in acest mod, ramele pot fi schimbate, puse in alt tren (ex. REM 033 a fost parte a TEM-ului 183-033-034, insa dupa modernizarea acestuia a ajuns sa formeze un tren cu REM 117 si REM 039). Numarul de parc al unei rame indica strict numarul de ordine al acesteia, REM 001 fiind prima rama produsa si REM 252 ultima.

La garniturile Bombardier, existand intercomunicatia intre toate cele 6 vagoane ale trenului, se implica legatura permanenta dintre acestea. Astfel, niciun vagon al trenului nu poate fi inlocuit. In acest mod, pe foaie, unui tren i-ar putea corespunde un singur numar de parc. In realitate, totusi, acesta are "doua", 3 vagoane avand unul, iar celelalte trei vagoane avand altul, asemanator. Acest sistm functioneaza astfel:

  1. Un numar de parc al unui tren Bombardier este format din 4 cifre, 10xx, 11xx, 20xx sau 21xx
  2. Prima cifra (1 sau 2) apare fiecare pe trei vagoane succesive, cele din fata, respectiv cele din spate. De exemplu, atat 1011, cat si 2011 fac referire la acelasi tren, numit Iasomia, doar ca fiecare acopera trei vagoane ale acestuia.
  3. A doua cifra (0 sau 1) indica tipul trenului, 0 pentru BM2 si 1 pentru BM21
  4. Ultimele doua cifre (01 - 18 pentru BM2, 01 - 26 pentru BM21) indica numarul de ordine al trenului
  5. Astfel, un exemplu de tren este cel cu numarul 1113 - 2113 (sau 113), cu numele sau, Copenhaga (trenul este de tip BM21)

Galerie foto[]

Vezi si[]

Advertisement